post

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Met een koolhydraatarm dieet kunnen we moeiteloos gewicht verliezen, onze gezondheid verbeteren en de klachten omtrent diabetes type 2 verlichten.

Met een koolhydraatarm dieet eet je weinig koolhydraten en meer gezonde vetten wat zal leiden tot een slanker figuur, een gezonder lichaam en dat allemaal zonder een hongergevoel.

Bij een koolhydraatarm dieet eet je minder koolhydraten, je eet ze echter nog wel. Koolhydraten zijn één van de drie macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) en zijn belangrijk voor het gezond houden van het lichaam. Vooral de koolhydraten welke verkregen worden uit suikers en geraffineerde koolhydraten zullen uit het eetschema worden geschrapt. Door koolhydraatarm te eten zal het makkelijker zijn om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden, wat belangrijk is voor de gezondheid en als je gewicht wilt verliezen.

Wat je mag eten
Bij een koolhydraatarm dieet mag je groenten, fruit, zuivel, vlees, gevogelte, vis, eieren, noten en natuurlijke vetten eten.

Niet alle soorten groenten zijn even goed. De groenten welke boven de grond groeien zijn het beste. Groenten welke onder de grond groeien zijn minder geschikt. Zo bevatten aardappelen veel zetmeel (koolhydraten) en zijn wortels behoorlijk zoet.

Fruit mag, echter af en toe en met mate. In fruit zitten fruitsuikers, dit zijn snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten moeten gemeden worden bij een koolhydraatarm dieet, fruit hebben we echter nodig om gezond te blijven. Kies voor fruitsoorten welke weinig fruitsuikers bevatten zoals blauwe bessen.

Alle soorten zuivel zijn toegestaan mits deze ongezoet zijn. Het is niet nodig om vette zuivel soorten zoals Griekse yoghurt te laten staan. Zolang het ongezoet is, is het toegestaan. Gewone melk is met mate toegestaan vanwege de lactose welke melk bevat. Lactose is een vorm van suiker (koolhydraten).

Je mag alle soorten vlees eten, rundvlees, varkensvlees, lamsvlees, kip, kalkoen etc. Vlees hoeft niet mager te zijn. Bij een koolhydraatarm dieet geldt een restrictie voor koolhydraten niet voor vetten.

Je mag alle soorten vis eten, vette vissoorten hebben de voorkeur. Vette vissoorten zijn zalm, haring en makreel.

Eieren kunnen bereid worden naar voorkeur, koken of bakken.

Alle soorten noten zijn toegestaan.

Alle soorten natuurlijke vetten en oliën zijn toegestaan. Denk daarbij aan boter, bak- en braadproducten, olijfolie, kokosolie, zonnebloemolie. Gehydrateerde en geharde vetten zijn niet toegestaan. Let bij het kopen van met name bak- en braadproducten op dat deze geen (deels) gehydrateerde en (deels) geharde vetten bevatten.

Het is niet nodig om calorieën te gaan tellen. Eet gewoon tot je voldaan bent zonder te overdrijven. Omdat het lichaam niet al zijn energie kan halen uit koolhydraten zal het lichaam vet gaan verbranden. Door minder koolhydraten, en de juiste vorm van koolhydraten, te eten wordt de bloedsuikerspiegel stabiel waardoor er minder trek in zoetigheid zal ontstaan. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor betere insulinewaarden en een afname van hormonen welke betrokken zijn bij het opslaan van vet.

Wat je niet mag eten
Wat je niet mag eten bij een koolhydraatarm dieet zijn suiker, alles waar suiker in verwerkt is, granen, alles waarin geraffineerde koolhydraten zijn verwerkt (brood, pasta, witte rijst, koek, gebak).

Suiker is het meest slechte wat je kunt eten. Suikers zijn snelle koolhydraten en worden direct opgenomen door het bloed, waardoor de bloedsuikerspiegel snel zal stijgen. Alles waar suiker in verwerkt is, is daarom niet toegestaan. Ook zoetstoffen zijn niet toegestaan, ook al bevatten deze nauwelijks calorieën, ze houden je lichaam wel voor de gek en laten de bloedsuikerspiegel stijgen.

Granen zijn een grote bron van koolhydraten. Bewerkte (geraffineerde) granen zijn nog slechter. Deze zullen razend snel door het lichaam worden afgebroken tot enkelvoudige koolhydraten (suikers). Volkoren granen zijn wel (met mate, het is immers een koolhydraatarm dieet) toegestaan. Volkoren granen worden door het lichaam langzaam omgezet tot enkelvoudige koolhydraten en hebben daardoor een enigszins meer beperkte invloed op de bloedsuikerspiegel.

Idealiter drink je tijdens het volgen van een koolhydraatarm dieet ook geen alcoholhoudende dranken, bier in het bijzonder. Bier bevat zeer veel koolhydraten. Alcohol is een vorm van suiker. Indien er alcoholhoudende drank gedronken wordt doe dat dan bij wijze van uitzondering en kies voor drank waar geen suikers aan toegevoegd zijn zoals likeuren. Kies voor rode wijn of droge witte wijn of een whisky.

Hoeveel koolhydraten mag je eten?
Hoeveel koolhydraten je mag eten hangt af van een aantal factoren. Om gewicht te verliezen zal je altijd een negatieve energiebalans moeten hebben. Hoeveel koolhydraten je mag eten hangt dan ook samen met je dagelijkse energiebehoefte. Deze dagelijkse energiebehoefte hangt af van je gewicht, je lengte, je geslacht en of je actief bent in je werk en/of met sporten. Verder bepalen je doelstellingen hoeveel koolhydraten welke je dagelijks mag eten. Als je veel wilt afvallen of heel snel wilt afvallen dan zal je minder koolhydraten moeten eten.
Als je snel en of veel wilt afvallen dan wordt meestal uitgegaan van 20 tot 50 gram koolhydraten per dag. In de praktijk blijkt dit prima haalbaar te zijn zonder dat er een honger gevoel ontstaat. Om de koolhydraatinname te beperken tot 20 – 50 gram per dag zal al het koolhydraatrijke voedsel moeten laten staan. Je krijgt door het eten van groenten, bessen, zuivel en noten genoeg koolhydraten binnen.

Als je niet veel hoeft af te vallen of op gewicht wilt blijven dan kan je volstaan met 50 tot 100 gram koolhydraten per dag. Je kan dan dagelijks weer één stuks fruit eten en zo nu en dan voedingsmiddelen welke rijk zijn aan koolhydraten zoals een gekookte aardappel of een volkoren boterham.

Een koolhydraatarm dieet volgen als je diabetes hebt
Als je insuline spuit en je gaat koolhydraatarm eten dan moet je extra vaak je bloedsuiker meten. Je zal namelijk minder insuline nodig hebben omdat de bloedsuikerspiegel door het koolhydraatarme eten minder zal stijgen. Pas indien nodig de gebruikelijke dosis insuline aan en breng je behandeld arts op de hoogte van je plannen om koolhydraatarm te gaan eten.