Hoe bouw je spiermassa op? Alles over spiermassa en spiergroei

Wat is spiergroei?

SpierenSpiergroei is het toenemen van spiermassa doordat de omvang van de spiercellen groter wordt. Dit wordt vaak gedaan door krachttraining. Door de krachttraining wordt de spiercellen schade aangedaan waardoor ze zich herstellen en gaan groeien. Hierdoor zal de omvang van de spieren groter worden en de kracht toenemen.

Er zijn veel factoren die de spiergroei beïnvloeden, zoals de voeding, de rust, de manier van trainen, de leeftijd,  het gebruik van supplementen en aanleg is ook een belangrijke factor. Bij beginnende sporters is de spiergroei het grootste. Zo kan een beginnende sporter maximaal 2,5 kilo gram spieren aankomen per maand. Na verloop van tijd zal dit steeds minder worden en zal de spiergroei afnemen.

Voeding en het belang hiervan

Het belang van voedingVoeding is een belangrijke factor, het zijn de bouwstoffen van het lichaam. Na een krachttraining heeft het lichaam veel eiwitten nodig zodat de spieren goed kunnen herstellen en groeien, en dat is wat elke krachtsporter wil. Voeding is een van de belangrijkste factor bij de krachtsport. Een handige tip om meer over voeding te weten is: www.voedingnu.nl

Rust, een factor van groot belang

Rust is ook een erg belangrijke factor, met het trainen belast je de spieren zo erg dat het lichaam hier van moet herstellen. Hierbij speelt de voeding dus ook een belangrijke rol maar de rust net zo goed. Genoeg slaap is dus nodig voor een optimaal herstel en groei van de spieren.

Manier van trainen

Er zijn verschillende manieren van training, hierbij gaat het vaak om de aantal herhalingen van het uitvoeren van een oefening. Voor een toenemende kracht worden er zo min mogelijk herhalingen gedaan maar voor het toenemen van spiermassa worden er meer herhalingen gedaan, dit is namelijk 8 tot 10. Met als doel het toenemen van spiermassa worden er dus relatief lichte gewichten gebruikt en veel herhalingen. Hierdoor worden de spieren maximaal belast.

Leeftijd

De leeftijd is ook erg belangrijk voor het toenemen van spiermassa. Hierbij moet je begrijpen dat iemand die relatief jong is veel sneller kan groeien dan iemand die wat ouder is. Jongere mensen herstellen veel sneller dan oudere.

Supplementen

Voorbeeld supplementenSupplementen zijn tegenwoordig ook niet meer te missen bij het aankomen van spiermassa. Belangrijke supplementen zijn creatine, eiwit en pre-post workout die vooral gebruikt worden bij de sporters die hen spiermassa wil laten groeien.  Creatine is niet te missen omdat het de energie en kracht vergroot en de herstel versnelt. Eiwitten zijn nodig voor het laten groeien van de spieren en daarom is een eiwit supplement zoals Whey Perfection dus erg handig. Eiwit supplementen zijn voornamelijk erg populair omdat zowel sporters het gebruiken als mensen die een eiwitdieet volgen om af te vallen. Pre workout wordt voor het trainen gebruikt en geeft het lichaam veel meer kracht en uithoudingsvermogen, post workout wordt na het trainen gebruikt en zorgt ervoor dat het lichaam genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Supplementen kunnen dus een belangrijke rol spelen op het gebied van het toenemen van het spiermassa.

Aanleg

Aanleg is ook een belangrijke factor, niet iedereen heeft aanleg voor het aankomen van spiermassa. Mensen met een wat bredere bouw kunnen bijvoorbeeld makkelijker spiermassa aankomen dan mensen met een kleinere bouw. Ook kan de bouw van de botten er invloed op hebben.